dinsdag 9 november 2010

Foto's & schetsen MADRID!

We kregen de opdracht om tijdens onze studieuitstap naar Madrid 2 schetsen en 2 foto's per dag te maken die we kunnen linken aan het toneelstuk en/of onze ideeën voor project. In totaal moesten we na de reis dus 8 schetsen en 8 foto's hebben, die dan op deze blog terecht komen.



De ideeën die ik reeds heb voor mijn creatie houden verband met 'het noodlot' en de vraag in hoe verre we onze eigen toekomst in de hand hebben.

FOTO'S


Het noodlot is als je schaduw, het achtervolgt je en je kunt er niet aan ontsnappen. Het is ook ontastbaar en kan donker en dreigend overkomen.



De tralies staan voor onze beperkte kennis over het leven, de wereld, enz. Achter deze tralies schijnt een lichtbron; deze kan staan voor de krachten die ingrijpen in het leven, die ons lot bepalen. Dit is te vergelijken met de figuren met vogelmaskers uit het toneelstuk.



Deze vuile, verscheurde poster vind ik vooral visueel interessant. Inhoudelijk kan dit ook aan het toneelstuk gelinkt worden door het feit dat hij de gevoelens vertegenwoordigt die sommige van de personages doorstaan. Mira is verscheurd en bitter door al het pesten en Cedric heeft ook het gevoel dat zijn binnenste aan flarden gerukt wordt nadat hij denkt dat Mira dood is door zijn schuld.



Ook bij deze foto trok het visuele aspect mij echt aan, de combinatie van het verlichte water en de donkere silhouet vind ik zeer sprekend. Voor mij staat de donkere figuur die het water uitgiet voor een mysterieuze kracht die het lot van de mensheid bepaald. Het straaltje water die ze uit een kruik giet verspreid zich en komt terecht in de rest van de fontein. Zo beïnvloed deze figuur het verloop van het water, wat hier ook symbool kan staan voor de wereld en het leven.



Bij deze foto vond ik vooral de combinatie van de beelden en de illusie die daardoor ontstaat wel geslaagd. Het lijkt alsof het bakje met het teelichtje vastzit in het wijnglas, maar dit is uiteraard niet zo. Voor mij bestaat de link met het toneel erin dat dit beeld ook een beetje de verhouding tussen Cedric en Mira symboliseert. Cedric kan doen met Mira wat hij wil, hij houdt haar als het ware gevangen. Toch is dit enkel zo omdat Mira niet voor zichzelf opkomt. Eens ze dit wel doet (en eens we het wijnglas verschuiven) verdwijnt die illusie.



Mensen willen controle over hun lot en hun rol in de wereld. Door het oprichten van herdenkingsmonumenten voor overledenen wil men ervoor zorgen dat volgende generaties ook kunnen zien welke mensen een belangrijke rol hebben gespeeld in de geschiedenis, men tracht hen te ‘vereeuwigen’.



Deze foto nam ik in het Matadero museum en daar kwam ik op het idee om 'het noodlot' te verbinden aan gaming. Bij games is er immers telkens iemand die de controller in handen heeft en bepaald wat er met het spelpersonage gebeurd. Zo beïnvloed deze ook zijn 'lot'.



Aan deze foto koppel ik het idee dat de bol de wereld voorstelt en deze eigenlijk maar een speelbal is in de handen van 'het lot'. Dit wordt vertegenwoordigd door de voeten die er op en naast staan. Als je naar de grootte-verhouding kijkt lijkt het alsof deze voeten toebehoren aan reusachtige wezens die met de wereld kunnen doen wat ze willen.


SCHETSEN


Dit is een schets van een foto van Isabel Muñoz, een Spaanse fotografe wiens werk in het Caixa Forum museum te bezichtigen is. In de originele foto gooit de jongen een gewone bal omhoog, maar ik heb deze in de schets veranderd in een wereldbol. Zo kan je hier ook weer een figuur in herkennen die de wereld letterlijk in de palm van zijn hand heeft en over het lot ervan kan beslissen.



Ook deze schets is gebaseerd op een foto. Deze vond ik in een boek dat tentoongesteld werd in het Matadero museum. De man zit met zijn hoofd in de muur en is zo blind en doof voor wat rondom hem gebeurd. Dit is vergelijkbaar met de relatie tussen de mens en het (al dan niet bestaande) 'noodlot'.




Gebaseerd op een schilderij van José Gutiérrez Solana, 'The Procession of Death'. Dit is een vrij traditionele voorstelling van de Dood, een figuur waaraan men ook de eigenschap toeschrijft dat hij kan ingrijpen in het leven van de mensen.



Schets van een schilderij van Jean-Baptiste-Camille Corot, 'The Solitude. Recollection of Vigen, Limousin'. Dit weerspiegelt de eenzaamheid van iedere mens, want diep vanbinnen is elk mens eigenlijk alleen met zijn gevoelens, gedachten, manier waarop hij de wereld waarneemt en beleeft, ... We zijn vaak zo hard bezig met ons eigen lot en onze eigen levensweg dat we de ander niet meer zien staan.




Dit is een frament uit 'Galathea' door Gustave Moreau. Deze figuur kijkt met zijn derde oog, wat ook het innerlijke oog genoemd wordt. Hiermee kan hij als het ware andere dimensies en dergelijke zien alsook het verleden en de toekomst. Dit kan dan weer gelinkt worden aan de (mythische) wezens die over het lot zouden heersen.




Hier een schets die gebaseerd is op het werk van Thomas Cole genaamd 'Expulsion, Moon and Firelight.' Het geeft duister landschap weer dat wel een uit fantasiefilm lijkt te komen. Dit werk heeft ook een mythologische en mysterieuze sfeer, wat wel past bij het thema van 'het noodlot.'



Dit is een fragment uit een werk van Hieronymus Bosch, namelijk 'The Haywain.' Jezus verschijnt hier stralent temidden van de wolken en overziet van daar de wereld. Zo is hij ook een 'hoger wezen' dat alwetend en alziend is en een rol speelt in het lot van de mensen.



Dit is een schets van een wezen uit hetzelfde werk. Dit past volgens mij wel bij het vage idee van 'wezens die controle hebben over het lot', aangezien we niet weten hoe dergelijke wezens eruit zouden kunnen zien. Dit wezen zou misschien wel één of ander mythologische figuur kunnen voorstellen.


Tot hier het overzicht van mijn foto's en schetsen. Deze zijn zeker een goede inspiratiebron om verder op te bouwen bij de ontwikkeling van mijn ideeën voor de creaties!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten